Crisis? Nu instappen? Vastzetten? Bepaal zelf het juiste perspectief.

ABN Amro zet leveranciers mes op de keel

AMSTERDAM (FD.nl/DJ) 22 januari 2010  –ABN Amro heeft medio 2008 zijn toeleveranciers onder druk gezet om met terugwerkende kracht een forse korting te verlenen op reeds geleverde diensten, zo schrijft het Financieele Dagblad vrijdag.

 

De afdeling inkoop van de bank, destijds nog maar net in handen van Fortis en Royal Bank of Scotland (RBS), vroeg terugbetaling tot 10% van de in 2007 overgemaakte gelden in ruil voor contractbehoud. Dit stellen verscheidene facilitaire dienstverleners die destijds contracten bij de bank vervulden tegenover het FD.
Diverse betrokken bedrijven zeggen het optreden van de bank te hebben ervaren als “chantage”. “Ze vroegen hoeveel geld we overhadden om ons contract te behouden”, zegt directeur Madeleine Bunders van schoonmaakbedrijf ISS tegen het FD.

 

Andere dienstverleners weigerden volgens de krant te betalen. Tijdens de hele operatie is volgens ingewijden voor in totaal euro 30 mln opgehaald door de bank.