Crisis? Nu instappen? Vastzetten? Bepaal zelf het juiste perspectief.

Ook ING dwingt korting bij leveranciers af

FD.nl, 15 februari 2010.

ING Bank heeft in de zomer van 2009 leveranciers onder druk gezet om met terugwerkende kracht korting op producten en diensten te geven.   De bedrijven die aan de bank leverden, moesten een deel van hun omzet weer terugstorten naar ING. Weigerden ze dat, dan dreigde de bank de leveranciers geen opdrachten meer te gunnen.

Dit blijkt uit een overeenkomst tussen ING Bank en haar toeleveranciers, die in handen is van deze krant. De afdeling inkoop van de bank vroeg een groep leveranciers in augustus vorig jaar om vanaf 1 juli 2009 met terugwerkende kracht 12% van hun omzet terug te storten. In totaal gaat het om enkele miljoenen euro’s aan kortingen.

Facilitaire dienstverleners onder druk gezet
Vorige maand ontstond er ophef bij politici en bedrijfsleven nadat deze krant bericht had over de wijze waarop ABN Amro facilitaire dienstverleners onder druk had gezet om eerder gemaakte omzetten terug te betalen.

‘Ik voelde me zwaar gechanteerd, maar de bank is een belangrijke klant voor mij, dus ik heb onder protest ingestemd’, zegt een ondernemer over de handelwijze van ING. In een reactie zegt de bank dat er inderdaad ‘scherp en pittig is onderhandeld met betrekking tot het kortingsverzoek, de ingangsdatum en het percentage’. ‘We kunnen ons voorstellen dat dit sommige leveranciers in het verkeerde keelgat is geschoten. De leveranciers hadden wel de keuze om nee te zeggen’, laat een woordvoerder weten.

12% Van die oude factuur terugstorten
De bedrijven moesten een oude factuur sturen naar de gebruikelijke afdeling en vervolgens op een rekening van de inkoopafdeling 12% van die oude factuur terugstorten. ‘Op deze manier kon de afdeling inkoop precies laten zien hoeveel geld zij bezuinigt. De bank zegt waarden als integriteit en transparantie hoog in het vaandel te hebben, maar als je dit ziet is dat een gotspe’, zegt een ondernemer.

De bijeenkomsten van leveranciers en de inkoopafdeling van ING verliepen volgens een vast stramien. ‘Ik pakte mijn pen en papier, maar dat was niet de bedoeling. Ik voelde me daar erg vervelend bij. Zoiets had ik nog nooit meegemaakt’, zegt een ondernemer.

Dwingende verzoek van de bank
Nog tijdens de bijeenkomst moesten ondernemers beslissen of ze zouden ingaan op het dwingende verzoek van de bank. Wanneer een directeur tegenstribbelde, werd hem gezegd dat als hij niet wilde betalen, de kans groot was dat hij nooit meer voor ING hoefde te werken. ‘Ik had zoiets nog nooit meegemaakt en wilde mijn juridisch adviseur ernaar laten kijken’, zegt een leverancier. ‘Dat mocht niet. Het was nu of nooit.’

Uiteindelijk stemde hij in. ‘ING is geen kleine jongen dus ik heb de overeenkomst ondertekend. Ik vond het een schandalige manier van zakendoen.