betere rente EN betere wereld? Ontdek de optimale combinatie op HoogsteRente.nl

Bonussen noodzaak of zelf gecreëerde mythe?

Hoogsterente, 25 februari 2010.

Topbankiers vinden bonus belangrijker voor collega-bankiers dan voor henzelf

Dat blijkt uit een onderzoek van professor David de Cremer van de Erasmus Universiteit onder vijftien Nederlandse topbestuurders bij banken.

Volgens de hoogleraar Behavioural Business Ethics is de noodzaak om bonussen toe te kennen in de bancaire sector een zelf gecreëerde mythe.  

 Het meest gehoorde argument voor hoge bonussen is dat banken anders toptalent niet zouden kunnen binden. Volgens De Cremer is het grote aantal medewerkers dat bonussen krijgt, echter een aanwijzing dat het concept toptalent hierbij erg losjes wordt gebruikt.

De Cremer merkt op dat de noodzaak van excessieve bonussen zou kunnen worden verkleind door de gemiddelde kwaliteit van het bankpersoneel fors te verbeteren.

David de Cremer is van oorsprong sociaal psycholoog en inmiddels professor Behavioural Business Ethics aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam en de London Business School. Hij vroeg vijftien Nederlandse topbankiers aan wie zij zelf hun spaargeld zouden toevertrouwen.

 Ironisch
“We gaven ze de keuze tussen twee bankiers;

  1. bankier A die erin zit voor het eigenbelang, voor de bonussen,
  2. bankier B die geïnteresseerd is in het werk van de bank en service wil verlenen.

Elke bankier, elke topman koos voor bankier B. En het ironische is dat ze meestal wel bankier A aannemen, uit een overtuiging die ze zelf gecreëerd hebben.”

Als het om hun eigen geld gaat, geloven de topbankiers dus niet in de snelle jongens met de topsalarissen maar in ouderwetse klantgerichte bankiers die van hun vak houden.

Op een andere vraag antwoordden de topbankiers dat ze bonussen voor zichzelf niet zozeer als prikkel zien. Maar ze blijven geloven dat bonussen voor anderen wel een noodzakelijke prikkel blijven. Toch zijn ook in bankierskringen al tegengeluiden te horen.

 Mythe
Volgens professor De Cremer zijn bankiers zich niet bewust van de mythe die ze zelf hebben gecreëerd. De Britse krant Financial Times citeerde onlangs uit een ander onderzoek dat bonussen de managers niet gelukkiger maken en dus geen prikkel vormen.

Het Nederlandse Centraal Planbureau CPB concludeerde onlangs in een eigen rapport dat topmanagers helemaal niet sneller van bedrijf veranderen onder invloed van de bonuslokkertjes.

Als het aan De Cremer ligt moeten managers er nadrukkelijk van doordrongen worden dat het bonusverhaal een mythe is. Want de regels die de politiek nu oplegt vormen slechts een tijdelijke rem op het fenomeen, meent hij. “We moeten ze ervan overtuigen dat het een mythe is, ze moeten het zelf niet meer willen”.