Veelgestelde vragen over sparen en ethiek en de antwoorden op veelgestelde vragen

Overstappen naar andere (spaar)bank

Overstappen naar andere (spaar)bank

U hebt uitgebreid gezocht en vergeleken en heeft op basis van de hoogste rente, maar misschien ook op basis van andere voorwaarden zoals ethiekscore etc. de beste spaarrekening gevonden. Hoe nu verder? Wat zijn de stappen die u moet nemen om over te stappen naar een andere bank? En hoe ingewikkeld is dat nu eigenlijk?

Wat moet u doen om van bank te veranderen? 

De hoogste rente gevonden,….en wat nu? Overstappen naar een andere bank!

In het verleden was men vaak voor het leven aan een bank verbonden. Nu de toegankelijkheid van banken is vergroot speelt vaker de vraag wat u moet doen om over te stappen naar een andere bank.

Welke stappen moet u doorlopen om succesvol een spaarrekening bij een andere bank te openen?

Kiezen van juiste (bank) spaarrekening

  • Allereerst is het belangrijk dat u een rekening vindt die bij u past. Voor een spaarrekening is dat vaak de rekening met de hoogste rente en /of hoogste ethiek score.  Onze website Hoogste Rente, kan u helpen bij het vinden van de juiste (bank)spaarrekening. 
     
  • Zorg er altijd voor dat u op de hoogte bent van de voorwaarden van de spaarrekening. Het gaat hier vooral om de hoogte van de eerste inleg, is uw geld vrij opneembaar, is er een boete als u uw geld binnen een bepaalde periode weer van de rekening haalt en dient u bij het openen van de rekening ook van andere faciliteiten, zoals bijvoorbeeld een betaalrekening,  gebruik te maken. Op onze website vindt u al deze product details.
  • Kies een bank die volledig onder het  depositogarantiestelsel valt, alleen dan is uw inleg tot 100.000 euro gegarandeerd veilig in het geval van een faillissement. 
  • Beschikbaarheid en toegankelijkheid van de bank is een ander aspect wat u in overweging wilt nemen. Internetbankieren biedt u 24 uur per dag toegang tot uw rekening en uw geld.
     

Aanvragen spaarrekening

Overstappen naar andere bankHebt u de juiste rekening gevonden dan kunt u deze gaan aanvragen bij de bank van uw keuze. In veel gevallen is het mogelijk dit direct via onze website te doen. Rechtstreeks via de desbetreffende banken site kan ook. Beide mogelijkheden zijn gratis! 

Vervolgens kunt u de formulieren ‘on-line’ invullen. In sommige gevallen krijgt u de formulieren thuisgestuurd. Bij alle rekeningen moet u de formulieren ondertekenen. Verder dient u vaak wat persoonlijke gegevens aan te leveren, zoals u sofinummer en wordt er gevraagd om een kopie van een geldig legitimatiebewijs.

Bij internetbankieren moet u het nummer van een tegenrekening geven. Dit is de rekening waarvan u geld naar de spaarrekening kan overschrijven en waarnaar u geld van de spaarrekening kan overschrijven. Dit is in de meeste gevallen een betaalrekening.

Inleg en beheer spaarrekening

Zodra u uw rekeningnummer en uw inlogcodes heeft ontvangen kunt u de rekening gebruiken en spaargeld naar uw rekening overboeken. Op dat moment profiteert u van een betere rente.

Opheffen oude spaarrekening

Bij het openen van een nieuwe spaarrekening hevelt u misschien uw spaargeld van een andere, uw oude rekening, over naar de nieuwe rekening. In dit geval kunt u ervoor kiezen om uw oude spaarrekening op te heffen. Ook dit kan vaak online. U kunt er ook voor kiezen om uw spaarrekening te behouden. Zodat u deze later, bij gunstigere voorwaarden, weer in gebruik kunt nemen. Dit kost u meestal niets.

Betaalrekening

Naast het openen van een spaarrekening kunt u ervoor kiezen om uw betalingsverkeer bij de nieuwe bank onder te brengen. Hiervoor dient u een betaalrekening af te sluiten.
De ASN betaalrekening biedt momenteel de aantrekkelijkste voorwaarden en vergoed ook nog eens 1% rente.

Wanneer u een betaalrekening opent bij een nieuwe bank en deze rekening wilt gaan gebruiken voor het doen van betalingen dan kunt u gebruik maken van de Overstapservice.  De overstapservice is een aantal jaren geleden opgezet door de gezamenlijke banken in Nederland. De overstapservice van uw nieuwe bank helpt u bij het omzetten van uw betalingsverkeer naar uw nieuwe betaalrekening. Dertien maanden lang zetten zij alle betalingen, incasso’s etc. over naar de nieuwe rekening. Zie voor uitgebreide informatie hierover ook http://www.overstapservice.nl/.